App Store Optimization

Als het goed is besteedt u bij uw website aandacht aan SEO. U wilt dat uw klanten uw website goed kunnen vinden. Daarvoor is een aantal factoren van invloed. Vanaf het moment dat u uw website ontwikkelt houdt u al rekening mee met SEO en dat stopt niet als uw website live gaat. Het is een continue proces dat u regelmatig controleert en bijstuurt.

Bij een app is dat niet anders. Ook bij het publiceren van uw app in de diverse App Stores kunt u door de juiste keywords en titel te kiezen invloed uitoefenen op de vindbaarheid van uw app. Ook de beschrijving, screenshots en het app icon is van invloed op het aantal downloads dat u kunt genereren.

Nieuwe apps ontdekken

Veel aandacht in het app-ontwikkelingsproces gaat uit naar de ontwikkeling van de app zelf. Het idee is er, je hebt de functies bepaald en de eerste conceptversies worden getest.Het daadwerkelijk plaatsen van de app krijgt eigenlijk te weinig aandacht. Terwijl al het andere werk vergeefs is als je apps geen downloads heeft.

Uit onderzoek blijkt namelijk dat ruim 60% van de apps gevonden worden door zoekopdrachten. Je wilt dus goed gevonden worden.

Titel & Keywords

De titel heeft direct al grote impact op je ranking. Het is aan te raden om al in je titel relevante zoekwoorden te verwerken, op een logische manier. Ook zoekwoorden zijn net als bij SEO van groot belang.

In de App Store kun je apart je zoekwoorden opgeven. Op welke zoekwoorden wil je gevonden worden? Waar zoeken mensen op? Zoekwoorden zijn ook belangrijk om tot een goede beschrijving te komen.

Screenshots & App icon

Screenshots worden nogal eens vergeten. Hoewel dit niet direct invloed heeft op je ranking, bepaalt dit wel in hoge mate of je app al dan niet gedownload wordt. Zorg ervoor dat je eerste screenshot het meest opvalt, wees duidelijk en voeg zo nodig een korte, informatieve tekst toe aan het screenshot. Ook de app icon moet opvallend zijn en aantrekkelijk. Lees ook ons blogartikel om een duidelijker beeld te krijgen van een goed app icon.

Wat zijn de verschillen tussen App Store en Google Play?

Voordat u overgaat tot het toepassen van App Store Optimization is het goed om een aantal verschillen tussen de Google Play Store en Apple App Store te weten. Voor de App Store is het volgende goed om te weten:

  • Sluit je bedrijf of merk uit in de zoekwoorden, net als zoekwoorden die al in de titel staan.
  • Benut de ruimte van 100 tekens optimaal.seo-mobile-apps
  • Kies dus eerder voor een kort zoekwoord dan een lange.
  • Plaats een komma tussen de zoekwoorden om ze te scheiden.
  • Verwijder alle (onnodige) spaties.
  • Gebruik ieder zoekwoord één keer. Het beïnvloedt de ranking negatief als je een zoekwoord vaker herhaalt.

Een belangrijk verschil met de Google Play Store is de beschrijving. In de Play Store heb je veel meer ruimte om hier je tekst kwijt te kunnen. Belangrijk is wel dat je de beschrijving, net als bij SEO, schrijft vanuit de gebruiker. Het is essentieel om goede zoekwoorden in deze beschrijving te verwerken, maar ons advies is om één zoekwoord niet vaker dan vijf keer terug te laten komen in de beschrijving.